مودم MN6500 مبین نت (TDD/FDD)مودم MN6500 مبین نت (TDD/FDD)
  • جدید
  • ناموجود
مودم ۵G هواوی H112-370 5G CPE Proمودم ۵G هواوی H112-370 5G CPE Pro
  • جدید

آموزش رجیستر گوشی در سامانه همتا

آموزش رجیستر گوشی در سامانه همتا

رجیستر گوشی در سامانه همتا هنگام خرید گوشی جدید ضروری است. سامانه همتا به منظور جلوگیری از قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی شده است. تمامی گوشی‌های که از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند به سامانه همتا اطلاع داده می‌شوند سپس خریدار با ثبت کد، این گوشی را به نام خود ثبت یا اصطلاحا رجیستر می‌کند. فرآیند رجیستری در سامانه‌ای به نام همتا انجام می‌شود.

چند سالی می‌‎شود که برای جلوگیری از قاچاق گوشی‎‌های تقلبی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که نیاز است اطلاعات این گوشی‌ها در سامانه همتا ثبت یا رجیستر شود. این سامانه از سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده و تمامی فروشندگان گوشی موبایل موظف شده‌اند تا گوشی‌هایی که توسط مشتری خریداری می‌شود را در این سامانه ثبت کنند.

سامانه همتا

ما در این مطلب سعی داریم به ویژگی‌هایی که این روش دربردارد اشاره کرده و چگونگی انجام رجیستر گوشی در سامانه همتا را با شما در میان بگذاریم. 

این سامانه به منظور ثبت گوشی‌های هوشمند طراحی شد. چنانچه گوشی موبایلی در این سامانه ثبت شود به این معنی است که ورود و ثبت آن‌ها به صورت قانونی انجام گرفته و خریدار آن مشخص است. بنابراین هدف از این برنامه، مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی گوشی‌های هوشمندی بود که از طریق گمرک وارد کشور نمی‌شدند. 

با انجام این طرح تغییرات خاصی در بازار موبایل کشور رقم خورد به طوری که توانست برای مردم و خریداران گوشی فواید خوبی در پی داشته باشد. یکی از فوایدی که سامانه همتا به همراه داشت امکان پیگیری و ردیابی گوشی‌هایی بود که از صاحبان آن‌ها به سرقت رفته بود. 

از دیگر نکات خوبی که طرح رجیستری به همراه داشت، اطلاع از وجود گوشی‌هایی بود که با وجود تشابه مدل، قیمت‌های بسیار متفاوتی داشتند، که دلیل آن هم ورود برخی از گوشی‌ها به ایران توسط مسافر بود. از آن جا که این گوشی‌ها با استفاده از پاسپورت خریداری می‌شوند از قیمت‌های بالایی برخوردارند. لازم به ذکر است در حال حاضر سامانه همتا تمامی برندهای مشهور را به رسمیت شناخته و امکان ثبت آن‌ها در این سامانه وجود دارد.

با توجه به آن چه گفته شد لازم است هنگامی که گوشی هوشمندی را از موبایل فروشی‌ها خریداری می‌کنید، از فروشنده بخواهید برای ثبت آن در سامانه همتا با استفاده از سیم کارت شما اقدام کند. چنانچه این امر انجام نشود پس از مدت کوتاهی آنتن تلفن قطع شده و شما امکان برقراری تماس و استفاده از اینترنت خطوط را نخواهید داشت. ضمن آن که عواقب ناشی از آن بر عهده خودتان خواهد بود.

سامانه همتا

در این بخش قصد داریم به آموزش رجیستر گوشی در سامانه همتا بپردازیم. برای انجام رجیستری می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

اما پیش از آن بهتر است IMEI اصلی موبایلی که خریداری کرده‌اید را با شناسه‌ای که روی جعبه گوشی ثبت‌شده مطابقت دهید. لازم به ذکر است برای به دست آوردن IMEI کافی است کد دستوری #۰۶#* را شماره گیری کنید تا در عرض چند ثانیه IMEI اصلی موبایل‌تان روی صفحه نشان داده شود. حالا می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر اقدام به رجیستر کردن موبایل در سامانه همتا کنید. 

نکته مهم:

چنانچه گوشی موبایل خود را از مغازه خریداری کرده‌اید، باید حتما دارای کد رجیستری باشد باشد تا بتوان آن را در سامانه همتا موبایل به ثبت رساند. حال اگر گوشی فوق توسط مسافر به کشور وارد شده باشد لازم است در گمرک فرودگاه به مسئولان این حوزه اظهار شود تا بعدها بتوان عوارض آن را به صورت آنلاین پرداخت نمود.

سامانه همتا برای انجام عملیات رجیستر کردن گوشی‌های هوشمند یک اپلیکیشن خوب و کاربردی طراحی کرده که استفاده از آن برای کاربران بسیار آسان است. برای رجیستر کردن گوشی در این اپلیکیشن کافیست مراحلی که از شما خواسته می‌شود را انجام دهید. 

لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که این اپلیکیشن برای موبایل‌های اندروید و iOS طراحی شده است.

اپلیثکیشن همتا

برای رجیستر گوشی در این سامانه از طریق اپلیکیشن لازم است روی گزینه «فعال سازی تلفن همراه» کلیک کرده و سپس به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در پنجره اپلیکیشن درج کرده و کلید «فعال سازی» را انتخاب کنید.

سامانه همتا

در آموزش رجیستر گوشی در سامانه همتا لازم است به این نکته اشاره کنیم که این عملیات را در سایت همتا به آدرس الکترونیکی hamta.ntsw.ir نیز می‌توانید انجام دهید. در این روش لازم است پس از ورود به سایت وارد بخش فعال‌سازی شده و اطلاعات گوشی را وارد کرده و اطلاعات مورد نیاز را در هر قسمت با توجه به آن چه از شما خواسته می‌شود ثبت کنید. این پروسه در مدت کوتاهی انجام شده و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. ما در ادامه مرحله به مرحله روش انجام آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

قدم اول: برای ورود به سایت جهت رجیستر گوشی در سامانه همتا می‌توانید از دو روش ورود با شماره همراه و همچنین ورود با استفاده از کد ملی استفاده کنید.

ورود به سایت رجیستر گوشی در سامانه همتا

چنانچه برای این منظور شماره تلفن خود را استفاده کنید، برای گوشی شما کدی ارسال می‌شود که می‌توانید پس از وارد کردن رمز عبور و کد امنیتی، وارد سایت شوید.

قدم دوم: در این مرحله در نوار سمت راست که در صفحه اصلی وب‌سایت قرار دارد گزینه‌ فعال‌سازی تلفن همراه را انتخاب کنید.

گزینه‌ فعال‌سازی تلفن همراه در رجیستر گوشی در سامانه همتا

قدم سوم: در این مرحله از شما اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن همراه، کد IMEI، کد فعال‌سازی یک بار مصرف خواسته می‌شود.
چنانچه این اطلاعات را به درستی وارد نمایید رجیستری گوشی موبایل شما با موفقیت پایان می‌یابد.

این روش یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رجیستر گوشی در سامانه همتا است زیرا در هر زمان و مکانی بدون نیاز به استفاده از اینترنت در دسترس خواهد بود. در ادامه این بخش به صورت گام به گام این مراحل را شرح خواهیم داد تا بتوانید در کمترین زمان اقدام به رجیستر کردن گوشی تلفن همراه خود کنید.

گام اول: برای رجیستر گوشی در سامانه همتا لازم است با استفاده از گوشی خود کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کرده و سپس گزینه تماس را بفشارید.

گام دوم: عدد ۲ را شماره‌گیری کرده و گزینه فعالسازی که روی صفحه نشان داده می‌شود را انتخاب کنید.

ثبت گوشی در سامانه همتا با استفاده از کد USSD

گام سوم: در این مرحله شماره سریال یا IMEI گوشی مورد نظر که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید. لازم به ذکر است برای به دست آوردن این کد در تمام گوشی‌های اندرویدی، آی او اس و سایر گوشی‌های هوشمند می‌توانید از روش شماره‌گیری کد #06#* با گوشی خود استفاده کنید تا کد پانزده رقمی IMEI گوشی شما روی صفحه نشان داده شود. این کد را می‌توانید لمس کرده و سپس گزینه کپی را انتخاب کنید تا بتوانید از آن در سامانه همتا استفاده کنید.

گام چهارم: در این مرحله لازم است شماره سیم کارتی که قصد دارید گوشی موبایل خود را با آن رجیستر کنید، وارد کنید.

گام پنجم: در این مرحله باید کد فعالسازی ۶ رقمی را وارد کنید.

گام ششم: در این مرحله پیامی برای شما فرستاده می‌شود که حاوی شماره سریال IMEI و همچنین شماره سیم کارت‌تان است. چنانچه این اطلاعات مورد تایید شماست، عدد ۱ را ارسال کنید.

گام هفتم: در انتها نیز پیامی برای شما ارسال می‌شود که نشان می‌دهد فعالسازی با موفقیت انجام شده است. این پیام به صورت SMS نیز ارسال خواهد شد.

در انتهای این مطلب ذکر این نکته لازم است که برای گوشی‌هایی که امکان استفاده از دو سیم کارت را دارند تنها ثبت یک سیمکارت در سامانه همتا کافی بوده و نیازی به ثبت هر دو سیمکارت نخواهید داشت.